**مطلب زیر بسیار مهم و قابل تأمل است و یکی از بهترین دلایل بر اثبات غدیر، ولایت و مذهب حقه شیعه است، از عزیران اهل ولایت میخواهیم تا در نشر این مطلب کوشا باشند**

حضرت علامه حسن زاده آملی:
جناب استاد ما علّامه طباطبائى صاحب تفسیر قیّم و عظیم المیزان (رضوان الله‏ علیه) فرموده است که:
استاد ما مرحوم آقا سید على قاضى حکایت کرد که کسى از جنّى پرسیده است (و فرموده است شاید آن کس خود مرحوم قاضى بوده است): طایفه جنّ به چه مذهب‏ اند؟

آن جنّ در جواب گفت: «طایفه جنّ مانند طایفه انس داراى مذاهب گوناگون‏ اند، جز این که سنّى ندارند، براى این که در میان ما کسانى هستند که در واقعه‏ غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرا بوده ‏اند». (به دلیل عمر طولانی اجنه)
راقم سطور حسن حسن ‏زاده آملى گوید:

بسیارى از صحابه در واقعه غدیر خم حضور داشته ‏اند، و به شأن نزول کریمه‏ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ‏، به رأى العین شاهد بوده ‏اند؛ و فرموده رسول خدا (صلوات الله علیه): «ألا من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله و أحبّ من أحبّه .... را به حضور عیانى شنوده ‏اند؛ و لکن هنوز بدن رسول خدا دفن نشده بود که ...،  و یا به قول سیّد حمیری در قصیده عینیه:
حتّى إذا واروه فى لحده‏         و انصرفوا عن دفنه ضیّعوا
ما قال بالأمس و أوصى به‏         و آثرو الضرّ بما ینفع‏
و قطّعوا أرحامه بعده‏         فسوف یجزون بما قطّعوا
 لاجرم آن فرقه جنّ مسلمان مؤمن را (رحمة الله علیهم) بر این قوم إنس، فضل شرف است؛ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ.

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولانا امیرالمؤمنین‌ و اولاده المعصومین

منبع: هزار و یک کلمه،کلمه 335 ، حضرت علامه حسن زاده آملی